14.6.16

אז מה עושה לכם את זה ילדים??...

במהלך השנה האחרונה, יצא לי לבקר בלא מעט בתי ספר, ולהתחיל תהליך של תכנון כזה או אחר, עם דרישה מרכזית ליצירת "גן משחקים טבעי" בחצר בית הספר. משרד החינוך מכיר, ועוזר לקדם, אגף הבטיחות של משרד החינוך תומך ומוביל ביחד עם מנהל הפיתוח, ובעצם לאט לאט הרעיון נכנס וחודר למטה.
עם זאת, על מנת שהתהליך יהיה נכון, חשוב היה לי לשמוע יותר מכווולם, את משתמשי הקצה, ואת דעתם בנושא - את המורים, את ההורים ובעיקר את הילדים. אז שאלנו את הילדים, ולהלן החוויות של ה"יום חצר"...

בית ספר גורדון, בת ים

בית הספר מונה לערך כ-300 ילדים. בית ספר יסודי, עם אחוז גבוה של עולים, משמע בית ספר הדובר 4 שפות שונות: עברית, ערבית, רוסית ואמהרית. אין ספק שבעיה מספר אחת בבית ספר היא תקשורת. תקשורת בין התלמידים, ותקשורת עם המורים. מנהל בית הספר, שלומי, הבין את הבעייתיות, וביחד עם המורה הילה שחר, וצוות מורים נוסף, החליטו לעשות מעשה. כשנפגשנו, והצגתי להם את רעיון "גן המשחקים הטבעי" הם הבינו כי זה יכול לספק מענה נפלא לבית ספרם, מאחר ומשחק היא שפה בינלאומית, ויכולה לגשר ולפשר כמעט על כל דבר.
בתמיכתה של עיריית בת ים, ובעידודה, ולאחר שיח עם ועד ההורים, נערך יום פעילות עם הילדים. במהלך יום זה, נעשו שלושה דברים:
א. הרצאה קצרה על "גן המשחקים הטבעי" של רבע שעה, שבה הילדים ראו דברים חדשים, רעיונות, ואפשרויות, והשתתפו באופן פעיל בשיח.
ב. "בחירות" - הוצגו בפני התלמידים 12 תמונות של פינות משחק אפשריות בחצר. כל תמונה הודבקה על קופסת קרטון, עם חריץ. כל תלמיד קיבל 3 פתקים, ובחר איזה 3 פינות הכי היה רוצה שיהיו בחצר. באופן זה, קיבלנו דירוג, והערכה, מה היו התלמידים הכי רוצים לראות, הן באופן כללי, והן בפילוח לפי גיל וכיתה.









  

ג. מפה דו מימדית - כל כיתה קיבלה מפה אילמת של בית הספר בגודל גיליון, עם סימון של המבנים בלבד. הכיתה החליטה איך לתכנן ולצייר את החצר. וכך ניתן לראות מפות שונות המשתנות לפי גיל הילדים ורצונותיהם.



לאחר יום זה, נבדקו התוצאות, ולהלן הטבלה, המציגה את רצון הילדים, לפי גיל ובסה"כ.
התפלגות בחירות התלמידים לפי קטגוריה ולפי כיתה
קטגוריה שכבת א שכבת ב שכבת ג שכבת ד שכבת ה שכבת ו סה"כ הצבעות מקום
חבלים 21 23 20 23 14 20 121 1
נדנדות וערסלים 18 28 9 24 23 18 120 2
מערות ומחבואים 27 10 12 17 25 18 109 3
מגלשה על גבעה 15 16 16 11 21 9 88 4
קיר טיפוס 21 22 7 25 6 2 83 5
מצא את המטמון 10 9 8 7 3 0 37 6
נחל 9 5 7 0 8 4 33 7
שיווי משקל 9 7 1 7 1 1 26 8
גינת תבלינים 7 2 5 0 0 2 16 9
גן צלילים 5 3 2 0 2 1 13 10
מדרך חושי 1 2 3 2 1 2 11 11
מתפרקים 22 1 2 1 1 0 7 12
סה"כ 664 הצבעות
או באופן אחר: 
אפשרות מועדפת לפי שכבה
שכבה קטגוריה מספר הצבעות
שכבת א' מערות ומחבואים 27
שכבת ב' נדנדות וערסלים 28
שכבת ג' חבלים 20
שכבת ד' קיר טיפוס 25
שכבת ה' מערות ומחבואים 25
שכבת ו' חבלים 20



בית ספר הדמוקרטי ברנדס חדרה


בית הספר הדמוקרטי בחדרה, לקח את זה עוד מדרגה והפך את ההפנינג למשהו ענק. בעזרת כמה מורים והורים נפלאים, ובראשם טל המופלאה, הוכנו פעילויות חוץ המכירות לתלמידים בעזרת חקר את כל בית הספר. פעילויות משחק בחצר של חפש את המטמון, עץ המשאלות, צילום ועוד אינספור פעילויות. 
בין השאר, הספקתי להעביר 3 הרצאות ל-3 שכבות גיל - חט"צ, תיכון ויסודי. הרצאות שמטרתן לחשוף את הילדים לאפשרויות השונות. 
ערכנו משאל לכלל בית הספר,קבוצות דיון ולבסוף הצבעה, (איך לא הרי אנחנו בבית ספר דמוקרטי), והתוצאות היו פשוט נפלאות. מפתיע או לא - הקופסא של מתקני משחק סטנדרטים הכילה בסוף היום 3 פתקים! 


 ביום האירוע ניתלו שלטים ברחבי בית הספר עם אזורי משחק שונים, והשאלה - "האם זוהי פינה שתרצה לראות בחצר בית הספר?", כשהכוונה שהילד יגיע להצביע הוא כבר יכיר את הפינות השונות...
מעבר לכל הפעילויות הללו, דאג אחד המורים המדהימים של בית הספר (רפי שלנו) לייצר מפת אוצר בתוך אזור המשחקים, והחביא מתחת לחול בנקודות מסוימות דברים. איזה חוויה! כולם חיפשו, כולם חפרו, והילדים פשוט חיו את החצר. 
נבנה בעזרת אחד ההורים האומנים מתקן מסלול לגולות שהילדים בעצמם המציאו, חיברו ובנו בשטח. 
וכמובן איך אפשר בלי ערימת החול העצומה שהובאה במיוחד, ותחתה החביאו אוצרות שהתלמידים הכניסו לקופסאות גפרורים במשך השבוע. יום חוויה, שמילים פשוט לא יצליחו לתאר. והלוואי ועוד בתי ספר יראו וילמדו...
כאמור, מעבר ליום הנפלא הזה, הסקנו מסקנות וקיבלנו רשימה של אזורים המועדפים על תלמידים מורים והורים לפי שכבות . ומי המנצח הגדול? מוזמנים להציץ בטבלה בסוף...

"קיר המשאלות"
אין כמו ערימת חול עם אוצר קבור תחתיה - "נחיל הילדים"

מחפשים אוצר עם מפה של אזור המשחקים

"The Wall"

ממציאים, בונים, משתפים פעולה

בוחרים את החצר החדשה

מקטן ועד גדול

ותודה לרפי המלך... על המבוך המאולתר ומגניב

מסלול הגולות בחול

ולטבלה...
הטבלה המרכזת את התוצאות - כל אדם קיבל 3 פתקים להצבעה.
סה"כ הצביעו 267 אנשים, מתוכם 84 הורים, 15 חונכים, ו-168 ילדים. 
הכי רוצים בחצר - משחקי חבלים ורשתות, מחנות ומערות ומדורה ופויקה. 
הכי לא רוצים - מתקנים סטנדרטיים! אומר משהו...לא?
הבחירות נעשו כדי לקבל הערכה מה הכי רוצים. התכנון העתידי יתחשב בבחירות, אך כמובן יצטרך לתכנן בהתאם לעלויות, וליכולת. בינתיים, נתחיל לעבוד על התכנית. 






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה