22.11.15

משחק באבן בעמק הארזים

סוף השבוע האחרון היה אחד המקסימים שראינו השנה מבחינת מזג אוויר. היה ברור שנצא, השאלה היא לאן. ביקרנו בירושלים אצל הורי בעלי, ובבוקר שבת החלטנו על טיול באזור. שמעתי כי נפתח פארק פסלים משחקי בעמק הארזים. ירושלים למי שלא יודע, תחומה בשלושה נחלים מרכזיים -נחל שורק (העובר במערב בעמק הארזים), נחל רפאים העובר בדרום ונחל קדרון במזרח העיר. בקיצור יצאנו לכיוון עמק הארזים, וירדנו מכביש 1 לכיוון בית זית/מוצא, מיד אחרי פנינו לתוך העמק לאזור עינות תלם. חנינו, ויצאנו לטבע הפתוח.
הרים העולים מכל כיוון, מדרונות ועמק מכוסים חקלאות הררית של גפנים וזיתים, מדרונות מסולעים עם עצי אורן, ואזורי חורש טבעי ובוסתן המכילים סממני תרבות עתיקה. לתוך הנוף המרהיב הזה, הכניסו האדריכלים ברוב חכמתם שביל אופניים מאספלט, נוח ופשוט, המאפשר נסיעה לאורך כל העמק באופניים.

גן שדה תלם

החלק המיוחד בטיול יושב ממש ליד החניה. לאחר הליכה קצרה, מגיעים לאבנים הקוראות לילד או למטייל לחפש עוד שכאלו, והן יסבירו על העמק ועל מה שרואים סביבנו. מאד נוח וברור, ומושך את הילד להסתכל.
לאחר 200 מ' לערך ניתן לראות בינות לעצי דולב מקסימים או עצי תות שופעים, פסלי אבן כאלה או אחרים. הראשון מציג ילד המשחק מחבואים וסופר. ולידו חרוט מאבן ועליו הוראות - כיצד נשחק מחבואים...כמובן שאין בזה צורך, אבל הציעו את הרעיון אז כבר משחקים... כמובן שיש הרבה מקומות להסתתר, אין כמו הטבע למצוא כוכים ופינות.

מהר מאד עברנו לסלעים האחרים המפוסלים וגילינו אינספור משחקי אבן - באולינג שהפך לקליעת אבנים למטרה, עשר עמדות שולחן שונות המציעות עשרה משחקים מצוללות ועד מנקלה. וכולם כמובן עם אבנים שמוצאים במקום...

ההיי לייט של המקום זה משחק סולמות וחבלים. החרוט הופך למעמד לזריקת קוביה, ולפי מה שיוצא צועדים. המסלול כולל 50 עמדות מהן ניתן לגלוש מטה או לטפס לעמדה גבוהה יותר. אפשר לשחק משחק מלא (יכול לקחת גם שעה), ואפשר פשוט ללכת לפי המספרים ולעבור ביניהם. פשוט קסום.
אפילו הברזיה במקום היא משחק מרהיב, שכן היא חצובה בסלע, והמים העודפים יורדים במפל ולתוך תעלה מתפתלת הנאספת בסוף לשלולית מים באבן.קסום. שאפו לרעיונאי ושאפו לפסל. אנחנו בילינו רק במשחקים כשעתיים ויכולנו להמשיך עוד. אוצרת הגן היא אביבית גרא. הפיסול והעיצוב הם מעשה ידיהם של יעל ועופר קוטלר, ולייעוץ על המשחקים אחראית חדווה להב.

סולמות וחבלים

כמובן שלא נפספס כבר לעלות לעינות תלם, לראות את הנביעה מתוך ההר, את כוכי הסלע, והתעלות. יצא לנו טוב, כך שכשהתישבנו שם פגשנו שתי משפחות מקסימות, שהנשים החליטו לפסל של פסלי אדמה מבוץ שנוצר במקום, ומענפים. הילדים ואני הצטרפנו מהר מאד, ועבודת הכפיים השתלמה ליצירת קיפודים וצבאים... אין כמו להרגיש את הטבע דרך כפות הידיים. קצת אדמה מפוררת שהוציא החולד למעיכה, בתוספת לסלע רך של חוואר שמפוררים מהסלע שנרטב בנביעה, עוד קצת מים להחלקה, ויש לנו פסל. ותודה לכן נשים יקרות על המתנה הנפלאה.

הלכנו על האבנים, החומות, הטרססות והסלעים, כל הדרך חזרה לאוטו, טיפסנו על עוד קצת עצים, וסיכמנו חוויה נפלאה של כמה שעות. ממש לשחק בטבע.